Jea

Bättre en fågel i handen än en kanin under sängen

In Kattifan on 23 maj, 2012 at 18:36

Vaknade vid 04-nånting av ett himla hallå i trädgården. Trastarna tjiade och ett ojämnt dunsande på rutan gav mig indikationen ”kattjävel!”. Jag kastar mig ur sängen, ut på altanen bara för att upptäcka att katten ligger oskyldig och sover i fåtöljen. Det som orsakar koltrastarnas hysteriska tjiande är att deras unge själv har förirrat sig in på vår altan och nu inte hittar ut. Att inte katten uppmärksammat det är för mig en gåta men när jag börjar röra på saker för att få fram ungen fattar han något och kommer för att hjälpa till. Jag lyckas hålla undan honom medan jag får fram ungen och lägger en duk över den , lättare att ta den så. Trixar mig ut genom skjutdörrarna och stänger in katten. Med en koltrastförälder tjattrandes i varje öra lyfter jag av duken så att den kan flyga iväg. Trastungen sitter kvar en stund som för att hämta andan innan den flyger upp i silveroxeln. Jag stapplar i säng för att sova nån timme till.

För en stund sedan kom den inte längre så oskyldige hem med en liten, liten kaninunge, oskadd men när han släppte den bröt den ena benet så det var lika bra han fick äta upp den, fast på gräsmattan. Tack.image

Kommentera

