Jea

Fem dagar

In Jobb, Underhållning on 11 december, 2011 at 18:35

kvar i Gula kläder. Känner mig lite kluven.

Å ena sidan har vädret nu slagit om till grinvinter med närmare noll och stormvindar var och varannan dag, då känns det skönt att jag ska få lite sovmornar en vecka före jul. Å andra sidan kommer jag att sakna alla härliga typer. Den här sista veckan ska jag försöka njuta av sällskapet så mycket jag hinner och på fredag blir det lite extra. Julfest! Eller Arbetarfest som vissa politiskt korrekta(?) envisas med att kalla det.  I alla fall ska det bli kul, bara man inte har skruvat upp för höga förväntningar så att det blir pannkaka istället. Risken finns ju alltid…

Det ”politiskt korrekta” grundar sig på en policy som man ibland snubblar på. Alla etniciteter, religioner etc ska ha samma rätt att ta plats men när man namnger en fest efter kristna värdegrunder blir det lite knas när man vrider och hakar upp sig på orden som en del gör. Mitt förslag till att lösa problemet är:

A) Inga fester alls

B) Kalla alla säsongsfester enbart Vår-,  sommar-, höst- eller vinterfest beroende på när den planeras.  Men folk fastnar kanske ändå på att restaurangernas cateringmeny kallar det julbord och innehåller skinka?

C) Vi firar ALLA religioners högtider. Vore inte det skoj och mest demokratiskt?!

Kommentera

