Jea

Dönickar och klantskallar

In Jobb, Trädgård on 6 december, 2011 at 21:17

Ibland blir jag s å a r g. Som idag, när chefen tydligen städslat en underentrepenöt (läs plattläggare) att plantera växter som jag och kollegan skulle plantera i morgon. Nyfikon som jag är kunde vi inte låta bli att åka förbi och titta på hur det blev. Tänk dig en rabatt, formad som en hästsko ca 1,2 x 1,2 meter om man tar det som kvadrat. Bredd på skåran i gräsmattan: 25 – 35 cm och i denna c:a 3 löpmeters rabatt är det nedknökat 20 buskar, svarta vinbär och blåbär blandat om vartannat… Man undrar ju om han gjort något åt eventuella rotsnurrar. Näh, det vet han nog inte vad det är. Inte heller kan jag svälja att en annan kollega tycker att man inte har tid att beskära rotsnurr vid större planteringar. Men.. men.. hur ska man annars göra för att ge busken en chans? Jag bara undrar, ska vi visa vår yrkeskunskap och göra rätt på första försök eller ska vi bevisa devisen om kommunalare som okunniga, slarviga och lata? Ta tiden att göra ett bra jobb från början så slipper man halvdöda buskage som aldrig sluter igen!

Gissa dödsorsaken...

Kommentera

