Jea

In Helgaktiviteter, Trädgård on 14 maj, 2011 at 17:06

Och vad gör hon på sin lediga dag? Jo, rensar ogräs – med grannarna. För på våran gård, hemma i bÿÿn, där hjälps vi åt med att hålla snyggt. I alla fall fyra av tolv lägenheter går man ur huset för att klippa gräs, rensa ogräs och piffa upp gården. Det är underligt hur många som är bortbjudna/jobbar/är bortresta just den lördagen i månaden det är gårdsstädning och att det alltid är samma människor som ställer upp. Men trevligt har vi och snyggt blir det. Dessutom är alla gapiga ungar också som genom ett trollslag borta. Som bonus har jag blivit med två pallkragar och om vi får gården omgjord så har jag tingat kullersten till min planerade anläggning på baksidan.

Efter att ha trimmat två förvuxna buxbomsklot till nästan klot igen har jag sticklingsmaterial till en mindre labyrint. Undrar var jag ska rota den?

Planerar att flytta ett antal Mahoniabebisar från min fönsterrabatt, som ska bort, till syrenskogens framkant. I ena hörnet har jag redan varit busig och kört ned ett Forsythiaspett, hoppas att det tar sig, samt planterat nån slags sippa. Den ser ut som en förvuxen vitsippa och när jag googlar hittar jag bilder på hybridfjällsippa som är väldigt lik men blomningstid stämmer inte. Hmm. Ja, jo, jag ska föreställa trädgårdsmästare men även solen har sina fläckar och allt kan inte finnas i mitt minne.

Min ‘New Dawn’ kom med posten igår, fick den som present för att jag valt att prenumerera på en trädgårdstidning. Den har fått en hedersplats i skuggan av syrenerna och ska så småningom få klättra på en båge som portal till min nån gång färdiga underbart anlagda trädgård.

Kommentera

