Jea

Las, Fas 3, rundgång och trygghetsnoja.

In Hälsa, Jobbsök, Längtan on 5 maj, 2011 at 10:00

Såg på nyheterna om att FAS 3 ofta missbrukas av arbetsgivare. Jaha, och? Sedan NÄR har folk INTE försökt utnyttja våra olika samhällssystem för egen vinning? Dessutom reglerna till FASan: Det ska vara uppgifter som annars inte skulle bli gjorda.  Det blir liksom ett moment 22:

1) Man ska skapa meningsfulla uppgifter till praktikanter så att de kan utvecklas och känna sig vara med och inte utanför i samhället.

2) Det får inte vara arbete i egentlig mening, alltså som någon med lön skulle gjort, men hur meningsfullt och utvecklande blir det då?

Läste också en artikel i Sydsvenskan som beskriver rundgången inom arbetsmarknaden på grund av vår förbenade (svenska) trygghetsnoja:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article1453933/Las-laser-in-de-anstallda.html

Själv har jag ju alltid hoppat utan fallskärm och jo, visst har det varit tufft ibland men överlever gör man. Jag har till och med blivit starkare och mer säker på hur jag vill ha min framtid för varje hopp (eller i vart fall säker på hur jag INTE vill ha det). Jag skulle aldrig stå ut med att stanna där jag inte trivs och får vidareutveckla mig. Folk i allmänhet verkar tyvärr inte resonera så. Antagligen ytterligare en sten i min CV-last som ibland stoppar upp farten. Lite längre på vissa jobb hade nog inte skadat min CV men väl min hälsa. Har hellre ett rör(l)igt CV än vacklande hälsa.

Kan bara konstatera att trygghetsnojan ofta även gäller i privatlivet med partners, boende och allt annat. ”Man vet vad man har men inte vad man får” om man vågar sig på ett nytt val. Visst, det finns människor, jag känner flera – som gjort rätt val från början men det är nog tyvärr många som ”nöjt sig” just på grund av rädsla för att inte duga i nya sammanhang, vara ensamma, eller behöva lära känna nya människor. Dem tycker jag synd om, men så länge de själva inte tycker synd om sig så gör det kanske inte så mycket. De som önskar sig något annat men fegar, dem önskar jag styrka att våga språnget, för det ÄR ett härligt pirr i magen när man väl vågar!

Länge leve friheten att få välja!

Kommentera

