Jea

Kommunikation, hiearki och raka puckar

In Farmen, Fäfolk on 4 maj, 2011 at 19:49

Idag var det kallt. Hård frost har under morgontimmarna nypt både i Hortensias blommor och de vekare av alunroten. Eftersom jag som extrapersonal inte får egna profilkläder, trots företagets klädpolicy – att alla ska se likadana ut, säga samma saker och bläh, skaffa robotar i stället! Oj här spårar vi ur. Hrm.

I alla fall så drog jag på mig min egen jacka över den idag för tunna företagskoftan för att inte frysa häck och framför allt ryggmusklerna av mig. Först poängterade min närmsta chef att jag nog BORDE ha en annan jacka, men eftersom det inte fanns så ”låt gå” Jo jag menar det. Kan de inte skaka fram passande kläder får de väl antingen se till att jag bara jobbar osynligt på lagret eller inte anställa kurviga rultor, det är min bestämda uppfattning! Sidospår igen, ser jag….

Ja i alla fall så lagom till lunch kom lilla bossen studsande och tittade storögt på mig med frågan om jag kom nyss jag med? Nä, det är kallt och jag är på väg till lunch, svarade jag. Det sista hörde hon nog inte för hon frågade bara om jag inte hade någon klantjacka? Samma svar till henne som till förra ”Finns ingen”. Nähä sa hon och vände på klacken. Jag trodde då att det hela var utagerat alternativt att hon skulle skaka fram något passande (hur jag nu kunde få för mig något sånt?) men efter lunchen kom min närmaste igen och sa att Hon hade blivit tillsagd att säga till mig att jag inte fick ha min jacka på mig när jag arbetade utan ta någon annans. Men alltså? Kunde lilla bossen inte säga det direkt till mig utan att ta vägen genom råttan på repet? Nä, förlåt mig, det är ju företagspolicy – att man måste hacka i rätt ordning. Tacka vet jag hos min förra arbetsgivare, Sogeti, där kunde man fika med VD Ek och få saker gjorda! För just det, på grund av den beläggning som görs per avdelning får ingen nånsin fika tillsammans – bra för sammanhållning och kunskapsutbyte? NEJ.

Förhoppningsvis är det rakare puckar hos nästa arbetsgivare.  Dagens mantra:  ”Bara tre klantdagar kvar, fredag, lördag, söndag”.  Sedan blir det lite skräpplockning, ogräsrensning, busktrimning och annat spännande i kommunal regi.  Tjiiirrp!

Kommentera

