Jea

Trötthet och energitjuvar.

In Fäfolk, Hälsa, Helgaktiviteter, Vilse i pannkakan on 28 januari, 2011 at 20:29

Man kan bli trött av många orsaker.
Skönt trött blir man efter ett rejält dagsverke i trädgården. Mindre skönt är att bli trött av vad jag kallar energitjuvar.

Det finns flera kategorier av dessa tjuvar.
A) Människor: En del blir man trött på, andra blir man trött av. Båda stjäl energi fast på olika sätt.
B) Materiella saker och
C) ostädade utrymmen. Lättare att åtgärda tycker man men även bortstädning av energitjuvar gör en så klart trött och för mig tar det sån evinnerlig TID! Men jag är nu sakta på väg att bli fri mina tjuvar.
Jag borde gjort det tidigare men min energi räckte inte till i förra lägenheten. Otrivsel i miljö är också en energifaktor och på Kyrkogatan fanns det verkligen ingen positiv energi att lyftas av, bara jobbig mögeldoft och irriterande grannar. Nu när jag packar upp passar jag på att sortera och rensar bort sånt jag faktiskt inte använder eller behöver. Än så länge har jag fyllt en och en halv flyttkartong med kläder och saker jag inte använt på väldigt länge och alltså inte skulle sakna. Snart är jag mogen att ringa erikshjälpen och be dem hämta.

De mänskliga energitjuvarna är lite svårare att rensa bort men om man inventerar hur man mår efter ett möte med någon så märker man snart om de är energigivande eller e-tjuvar. Är jag pigg och glad eller är jag trött och sur? Visst, det finns många anledningar till hur man mår men om man mår likadant efter varje gång man träffat en viss person så kanske man ska fundera lite extra på om det är bra att umgås med just den personen även om man har trevligt ihop. Nu har jag väldigt få, om ens några, e-tjuvar i mitt liv. Jag har med åren lärt mig att väja för dem men ibland blir man påtvingad dem i yrkesroller.
Jag kan bara hoppas att jag inte är någons energitjuv.

Kommentera

