Jea

Vårdgaranti

In Hälsa on 28 oktober, 2010 at 09:26

Gula pendeln för mig genom gråblaskigt plattlandskap från Arlöv till Trelleborg på en timme. Med tio sekunders marginal missar jag gröna bussen och jag tar ut riktningen med min inre kompass och traskar i fem minuter tills jag kommer till Huvudentrén. Tar en kölapp. Ett nummer före, då tar det inte så lång – ”plingbläng” oj redan min tur – tid. Lämnar fram mitt klippkort och får tillbaka ett frikort! Jisses var jag ränt på sjukvårdsinrättningar i år då! Det räcker dessutom ända till juli nästa år. Får instruktioner om rakt fram och sedan till vänster så kommer du till väntrummet”. Hinner knappt in i väntrummet innan jag ropas upp och läkaren kommer inom en minut. Efter tio minuters klämmande och kännande på onda ryggen, knackande efter reflexer på knän och fötter konstaterar han att jag har en disksänkning och i våras dessutom ett diskbråck som nu läkt ut. Detta är inget som opereras utan jag får lära mig att leva med lite värk. Jaha, mycket väsen för ingenting?
Eftersom han frågar om jag har några andra besvär tar jag upp min onda fot. Efter att han har klämt och jag har pipit ”aj och ONT” igen konstaterar doktorn att han nog tycker att den borde röntgas så nu är det bara att vänta på röntgentid. Det blir spännande att se vilket sjukhus jag ska åka till då. Hittills har jag för ryggens räkning varit på följande orter:
Arlöv i april – först en undersökning på hemmaplan
Malmö i april – röntgen
Landskrona i maj – magnetröntgen
Trelleborg i oktober – uppföljande undersökning
Sightseeing på Landstingsnivå… Lite lustigt att jag som bor 1 mil från Lund måste åka till Trelleborg för att träffa en läkare som har sin ordinarie arbetsplats i Lund.

  1. Oj oj vad de skeppar runt dig! Jag hade blivit vansinnig… Du kanske får hamna i Lund för foten? Skönt att diskbråcket läkt ut i alla fall, men mindre kul att du är tvungen att leva med diskförsänkningen.

  2. Ja, det är tur man har skånekort och Calma (åksjuketuggummi).

Kommentera

