Jea

Man undrar ju ibland…

In Farmen on 1 oktober, 2010 at 09:07

Om knasiga kunder och knepiga typer.

Häromdagen kom en kund och ville ha hjälp med fruktträd, närmare bestämt plommon. Nu i slutet av säsongen börjar det bli lite glest men vi hittade ett Tunaplommon i alla fall. 
– Nja.. det var lite stort, finns det inget mindre?
Mumlade lite med sitt sällskap, en äldre karl som tydligen hade bestämda åsikter om hur det skulle se ut och vara.
– Har du inget Victoria?
– Tyvärr är de slut…
– Jaha. Vi vill ha ett SVENSKT träd, är det ett riktigt svenskt träd det här nu då? och pekar på Tunaplommonträdet.
– Ja det är till och med från norra Sverige så det är tåligt mot kyla, svarade jag med lite stolthet i rösten.
– Hmm…
Mer intern diskussion männen emellan. Så vänder sig den yngre av dem till mig och frågar ”kan man dela här?” och pekar på mitten av stammen. ”Vi ska skicka det till balkan förstår du och det får inte vara för stort.” Jag har fullt sjå att hålla god min och inte bryta ihop av inre skrattkramp, samlar ihop mig och säger att nej, det går nog tyvärr inte, det dör nog då.
– Är du säker på det?
Jag nickar.
– Synd, annars hade vi köpt det.

Efteråt kom jag på att jag borde ha frågat vilken del av växten de då tänkte skicka, roten eller kronan?

En annan dag kom det en liten dam som ville ha hjälp med växtval, hon plockade bland ALLA perenner, frågade hur de skulle komma att se ut, när de skulle blomma och om de verkligen kom igen varje år? Jag svarade tålmodigt och hon höll på i säkert 45 minuter, några få andra kunder kunde dock flikas in emellan och få svar på sina frågor. Efter mångt och mycket diskussioner hade hon så bestämt sig för TVÅ små krukor. Då kom den stora frågan om lökarna hon valt ut… jo, det står på förpackningarna hur/när du ska plantera sade jag och samtidigt fick jag förklara hur det fungerade med tag tre betala för två. Aha, då ska jag genast gå och lämna en del, hon trodde att man var tvungen att ta tre av samma för att få rabatten och hade alltså plockat hiskeliga mängder lökar – för att få ta tre för priset av två.
Puh, äntligen – bara en dryg timme kvar att jobba. När vi påbörjar våra stängningsrutiner en timme senare hittar min kollega den lilla damen fortfarande sysselsatt vid lökarna, och vad jag kan se så har hon lagt på ännu mer påsar i vagnen. Väl vid kassan, då klockan är fem minuter över stängning börjar hon plocka bland lökar och växter och frågar Linn i kassan om samma saker hon redan frågat mig. Vi stänger butiken 25 minuter senare än vanligt och alla mina bussar har gått. Som tur är har jag snälla kollegor som skjutsar till civiliserade trakter med busslinjer som går, även efter 1730, på en lördag. Två dagar senare kommer samma lilla gumma in och returnerar ALLT hon köpt på lördagen och köper istället två brudorkidéer.

  1. Ibland undrar man om vissa kunder överhuvudtaget har någon som helst tankeförmåga..

Kommentera

