Jea

Äventyr på Ven, vecka 1

In Hvilan utbildning, Skoldagbok Hvilans Naturbruksgymnasium KYTD06 on 31 oktober, 2009 at 09:11

Söndag 11 oktober 2009

I augusti var jag med mamma och moster på utflykt till Tycho Brahes museum och renässansträdgård på Ven. Där blev jag kär i trädgården, naturen och stugorna och önskade att jag fick bo. En ingivelse senare hade jag ordnat med praktikplats och hyrt liten stuga tre veckor i oktober. Nu är jag här!

Bara att ta sig från Arlöv och hit ut var ett litet företag i sig – men nu är vi här, sonen, jag och två storögda katter. Efter att ha packat upp alla väskor inser jag att jag glömt packa ner: regnjackor, knäskydd, vindjacka och mobilladdare. Suck. Tur att mobilen är nyladdad och alltså håller några dagar men värre med kläderna kanske? Tar en promenad med sonen och Dino-katten följer med och njuter av kvällsskymning.

Fasaner överallt. Nere på ena åkern står ett gäng tranor och hänger, fälthararna betar i godan ro utan att ta notis om oss på vägen. Trötta kryper vi till kojs men katterna – de vill inte sova, de är ute och smyger hela natten. Jag vaknar några gånger men inte av att katterna vill in utan för att det blåser så mycket.

Måndag 12 oktober

Eftersom min handledare inte jobbar heltid så har vi kommit överens om att jag börjar först på tisdag och har måndagen på mig att bo in oss i stugan. Jag skrubbar skåp och diskar porslin, föregående hyresgäster har inte varit så nogsamma med sånt. Jag som är van vid fjällhotellens nitiska kontroller tycker att det är lite äckligt och taskigt att lämna saker så där. Sonen mår inte så bra och jag får se till att följa honom hela vägen till skolan. Vi har dessutom utvecklingsamtal med läraren bokat så jag stannar på skolan hela eftermiddagen. Missar 17:35-båten och äter middag i Landskrona för att ta näst sista båten ut kl 20:15.

Tisdag 13 oktober

Vaknar 0530 av pipknirrskrin utanför dörren?! Fasaner…   Väcker sonen vid 06 och han kliver upp, äter frukost och sticker ner till båten för att åka till skolan. Jag diskar upp och tar sedan lånecykel där sadeln är för hög, hjulen skevar och styrstången knirrar som om en fasantupp fastnat inne i stången och trampar upp till Tycho Brahes Uranienborg. Där träffar jag Marianne och vi sätter oss ner för att gå igenom vad som ska göras. Mycket kretsar runt kommande söndags skördefest. Vi ska ta upp narcisslökar för att dela bestånden som växt sig för stora, ha en del av dem till salu på söndag, kruka en del till försäljning i vår och återplantera i rundeln. Resten av förmiddagen går åt till att gräva upp de dubbel-blommande narcisslökarna och eftermiddagen ägnar vi åt att prata, sortera och paketera lökarna. När jag rullar hemåt har jag ryggan full av narcisslök som Marianne tycker att jag ska ha.

Onsdag 14 oktober

Vi börjar åter dagen med att gå igenom listor med vilka som ska göra vad på söndag, vilka som ska ha frukost/lunch, vad de ska ha till försäljning /aktivitet. Jag får en genomgång av vem som är släkt med vem, hur och varför.
Skördefesten bestämdes i vintras då M inte var i tjänst, trädgårds-mästartjänsten löper mars – november så när hon åter trädde i tjänst i våras fick hon veta att det skulle vara en skördefest i dagarna två i oktober. Vad de andra inte tänkte på var att det är mycket små arealer att så på , det är en liten visningsträdgård. Det blir alltså inte så mycket att skörda. Årets skörd består av 9 purjolökar, ett antal betor – de få som inte gnagts upp av fälthararna, och ett gäng välväxta morötter.
Äppelskörden har i år varit blygsam. Bara ‘Borgherre’ har gett någon skörd att tala om. Som tur var kunde M avstyra ena dagen så det bara blir endagsmarknad. Med tanke på övriga försäljare – det är nästan mer saker (keramik, stickat, korgar, salvor, tvål) än ätbart (Getädelost, bröd, honung) i de bokade stånden hade det nog varit bättre att säga ”Höstmarknad”. Det hade inte ingjutit så mycket förväntningar om berg med grönsaker – kanske. Det största problemet med organisering av detta jippo är många fina kläckta idéer men ingen som tar ansvar för att genomföra och styra upp allt. (Projektledaren i mig vrider sig som en liten mask på metkroken och det kliar i fingrarna att stoppa dem i syltburken)

Det mesta har hamnat i knä på M som har 75% tjänst i en trädgård som kräver minst 100% – den ekvationen går liksom inte riktigt ihop. Alla jippon behöver projektledning och även om de säger att det är litet och på ven-vis så borde det väl finnas någon ansvarig som kan dra riktlinjer?

Idag gräver vi upp de enkelblommande och sorterar dem med. De var inte lika många, lättare att ta upp och jämnare i storlek vilket gjorde att de var enklare att sortera också. På eftermiddagen åker jag hem och hämtar mina glömda saker. Vädret ska bli sämre så regnjackorna kan behövas och telefonen börjar klaga på att den är trött.

Hem, hämtar saker på en kvart och sedan tillbaka för att inte missa sista båten över igen. Det är lite speciellt att vara ö-bo, man har inte lika mycket frihet att flexa på tider när båtarna inte går så ofta nu under vintersäsongen.

Torsdag 15 oktober

Sonen skulle ta blodprover och jag behövde följa med så förmiddagen veks åt vårdcentralsletande och provtagning. När jag skulle ta båten tillbaka inser jag att jag läst baklänges på tidtabellerna och jag har missat båten. I samma stund får jag ett sms från M att hon sitter med skrivjobb och att jag kan ta det lugnt. Alltså går jag till Landskrona Stadsbibliotek och letar upp böcker om Ven, särskilt om flora och fauna. M har på lördag en bokad guidning på 1,5 timme för fältbiologer som vill veta mer om Vens flora och M tycker hon har mest koll på trädgården och inte på det vilda så jag tänkte att jag kan läsa på lite och fylla i om jag kan. När jag kom tillbaka på ön tog jag en promenad bort till Annexet och delgav M min idé om att läsa på om floran och faunan vilket mottogs med glädje.

I morgon ska vi kolla Vens eget lilla skolbibliotek om det finns mer/bättre litteratur än det lilla jag fann i Landskrona. Jag har åkt så mycket båt de här dagarna (jag som inte skulle lämna ön på tre veckor sa jag..) att när jag nu lite trött och med ett surrande kylskåp bakom mig sitter still känner vågrörelser i kroppen.

Nu ska jag lägga mig och läsa om inlandsisens moränavlagringar som gjorde den här ön, olika salthalter i havet, tossiga adelsmän som inplanterat fasan och fälthare för att ha något att skjuta och annat spännande på Vackra Ven.

Fredag 16 oktober

Regnet öser ner och i avvaktan på uppehåll roar vi oss med att skriva ut tipsrundefrågor och pris-listor till söndagen och annat inomhusjobb i museibutiken. Det är skönt att det finns andra arbetsuppgifter inomhus när vädret är för styggt. På eftermiddagen håller det upp men är för blött för att ta upp grönsakerna utan att trampa ner hela bäddarna. Istället börjar vi karva ur betor för att det bara ska vara att skära ut dekorationshålen för barn och andra intresserade i morgon. Upptäcker efter ett tag att jag drar upp axlar och får obekväm ställning, släpper ner men efter en stund står jag lika knasigt igen. Trött i armar och axlar. Tur att betkarvning inte tillhör de vanliga sysslorna.

Lördag 17 oktober

Uppehåll, växlande sol och stark vind. Idag kan vi äntligen ta upp rotsakerna. Men först en guidad visning av trädgården för ett gäng entusiastiska fältbiologer. En av dem en f d gymnasieelev från Hvilan. Skulle hälsa till Ingvar från Jakob äh, nånting…

Efter 1,5 timmes visning med frågestund är vi klara med dem och jag gräver upp rotsakerna medan M går ner till sin sovstuga och fixar med korgar, narcisslökar och Bullerhus-äpplen (‘Borgherre’). Tillsammans med musei-personalen sätter jag upp två partytält där försäljarna ska stå i morgon.
Vi funderar på hur vi ska göra med tälten över natten för det blåser rätt kraftigt men enligt SMHI ska det mojna under kvällen.

Går hem, upptäcker att jag glömt Valeriana phu – Kattvänderot och Nepeta Cataria – Kattmynta som jag skulle kolla upp, vilket katterna föredrar. Får med sonen på promenad tillbaka till Uranieborg. Där är M fortfarande i full gång med att småfixa, jag trodde hon gjort kväll. Blåsten tar tag i ena tältet och är på väg att lyfta det helt och vi tar ett snabbt beslut att ta ner benen på ena sidan så att det inte blåser bort under natten.

Söndag 18 oktober

Vaknar till en mjuk gryning med klarblå himmel, vindstilla med rodnande soluppgång. Cyklar iväg till TB, är först på plats. Strax kommer platsansvarig i museet, Monika och vi börjar plocka ut de saker som ska fram. Jag får ansvara för att skyltar kommer upp och dekorera med vimpel och annat. Efter ytterligare en stund kommer de andra – alla på en gång eftersom de allihop kom med färjan. Försäljarna anvisas sina platser och plockar fram sina varor. Vi hjälps åt att tömma bilarnas bagage-utrymmen och bära saker på plats.

Kl 09 skulle vi få frukost på caféet, den hinner bli närmare 10 innan vi droppar in där. Åh vilket härligt smörgåsbord till frukost! Caféet har fått rödbetor att koka soppa på som ska serveras under dagen och på några resterande betor har det pressats juice. Lite skum men helt ok smakupplevelse.Efter frukost hänger jag upp lilla tipsrundan och strax börjar det droppa in folk.

Philippe Plöninge höll ett mycket intressant fördrag om jord, grönsaksodling och grönsaksätning. Både sonen och jag är nu stolta ägare av personligt signerade böcker, ”Chilipeppar” respektive ”Den goda jorden”av ovan nämnde trädgårds-författare.Rolfs Engströms föredrag om Ros-uppropet missade jag tyvärr då jag hoppade in för M att sälja ”Lammull” (Glögg på medeltidska) och passa Philippes bokförsäljning när de gick för lunch.Funderar på en LIA-stund på Fredriksdal till våren och får rådet av Rolf att hänga på låset redan nu då det är en synnerligen poppis praktikplats. Får namn och telefonnummer till vem jag ska ringa. Efter 15 börjar det tunnas ut med folk och vi får lite tid över att själva ströva runt och titta på vad som finns till försäljning.

Pinsamt men sant – sonen vann tipspromenaden på utslagsfråga med 20 grams närmare vikt-gissning över Kultur- och fritidschefen på Landskrona kommun och är nu lycklig ägare till en bok om Tycho Brahe.

Jag går till sängs med ett nöjt sinne över goda dagsverken och en ledig måndag i antågande.

Sammanfattning vecka 1: Så mycket trädgårdsjobb har jag inte utför min första vecka men den har varit händelserik och givande på många andra sätt. Att vara trädgårdsmästare på en liten anläggning kan ge mer varierande arbetsuppgifter än man vid första anblicken tror.

  1. Blir storligen förvånad över hur mycket man kan hinna på en vecka, och fascinerad av alla uppgifter som måste klaras av. Önskar att jag hade samma energi. /ma

Kommentera

