Jea

Praktik – odling, dag 5

In Skoldagbok Hvilans Naturbruksgymnasium KYTD06 on 14 oktober, 2006 at 08:50
Igår var det sista dagen – alla amaryllislökar krukade, förberedelser inför nästa veckas kryssticklingar pågår. Thad kör krukningsmaskinen. Jag får återigen smörja kedjor och bordsupphängning. Kristina tycker att jag ska satsa på mekanikerkarriären för jag klär så bra i olja. Kladdidadd.
Kristina och Sonata städar bland perlagonsticklingarna. Ganska många har dukat under. Det är rätt fascinerande att det kan finnas så många olika varianter av samma art. Alla dessa olika bladformer, blommor, färgställningar. Inte konstigt att folk gillar att samla på dem.
Under förmiddagen får jag hjälpa Micke att packa kryss igen. Försöker föra en dialog om de oskrivna reglerna i trädgårdsbranchen och om det inte skulle gå att ändra vissa saker men får bara asgarv och blankt nej till svar. Det har alltid varit så och måste vara så. Tänk att man kan vara så insnöad fast man ”bara” är 36.
För tillfället känns det som ”Om jag aldrig får gå in i ett växthus igen så gör det ändå inte så mycket”.  Nä sååå illa var det kanske inte men inte tänker jag mig en framtid som krukväxtodlare i alla fall. Jag lutar återigen mot anläggning. Det är ju inte bara tunga stenar som ska läggas. I helgen ska jag sätta mig och läsa igenom kursplanen och fundera ordentligt på vad jag vill kunna göra i framtiden.
Kommentera

