Jea

Praktik – odling, dag 2

In Skoldagbok Hvilans Naturbruksgymnasium KYTD06 on 10 oktober, 2006 at 19:43
Ajajaj jag har ont i ryggen
 
Idag har jag mixat chrysantemum till delikata 3-färgslådor att leverera till butik. Sen fortsatte vi med amaryllislökarna.
Må så vara att jag njuter av att hantera växter och blommor i synnerhet men de arbetsuppgifter vi hittills gjort den här veckan ger inte inspiration på samma sätt som förra veckans övningar. Jag langar hellre bya-sten 8 timmar i sträck än krukar amaryllis i 4.
Skönaste stunden idag var på lunchen då K och jag gick ut en liten stund (15 minuter hann vi få efter att ha kastat i oss maten) för att njuta av solen och friskluft. Jag lade mig ner vid blomkrukorna och fick en rätt så häftig bild av en begonia.
 
En sak jag har noterat är att tiden verkar vara extremt viktig. Det känns som när man jobbade på glassen. När "klockan ringer" släpper man allt och går och fikar, lika punktligt ut på golvet/i rabatten igen efter exakt 14,5 resp 29 minuter… Om jag startar eget i den här branchen och anställer folk så ska jag ha lösare rasttider och om det går – införa flextid. Vi lever väl på 2000-talet i alla fall? Även om det är trevligt att ha rast och umgås med alla samtidigt så är det ju inte alla som vill vara sociala och det drar ner stämningen för övriga. Om man har fria tider så väljer man ju själv om man vill fika med andra eller sitta själv en stund. Nu tycker säker du att "det kan man väl göra ändå" men på de ställen jag nu praktiserat på så är det rätt trångt i fikautrymmet och inte alltför mycket svängrum för var och en. Och i byggbarackerna på anläggningsföretaget var det ännu trängre.
Kommentera

