Jea

Praktik – odling, dag 1

In Skoldagbok Hvilans Naturbruksgymnasium KYTD06 on 9 oktober, 2006 at 19:36
Klev upp 0515 för att vara på säkra sidan att hinna vakna och komma i tid. Cyklade hemifrån 0629 och var på Kabbarps Trädgård 0644. Jag fattar inte att det tog 15 minuter förra veckan när det inte ens var hälften så lång väg att cykla? Men det var rätt mysigt att cykla i mörkret, jag har ju reflexväst och reflexer på ryggsäcken så jag känner mig ganska säker i trafiken. Inte var det kallt heller och vindstilla (tackolov).
Kristina kom strax efter mig och vi introducerades snabbt och kastade oss in i våra nya uppgifter. Jag har ögonfrossat hela förmiddagen i kaskader av Chrysanthemum. Härligt! Jag fick nämnligen börja med att plocka chryss i lådor. Man ska välja jämnstora att sätta så att det blir en bra helhet i lådan. Så underbart att få plocka och titta på alla härliga Chrysfärger och former på blommorna. Tyvärr är det lite skum belysning i växthusen vilket gör att färgerna inte kommer till sin rätt på bilderna. Spana in bättre färger på www.kabbarp.se  När det var slut på sånt som kunde packas så gick vi till de andra växthuset där krukning av amaryllis pågick. Jag har krukat vita, röda, rosa, enkelblommande, dubbelblommande och alla möjliga andra sorters amaryllislök. I drivningshuset har de jättefiffiga banor som blomborden hänger på. Bild på det kommer i morgon (lilla minneskortet i kameran räcker inte långt).
När jag stod och påtade med lökarna kunde jag konstatera att även om det fysikt tunga arbetet och utemiljön var härlig förra veckan så kommer mitt inre lugn när jag får köra ner fingarna i och få jord under naglarna i omhändertagandet av växterna. Även fast jorden till amaryllis är mycket hög-gödlsad och svavelrik… luktar minst sagt pyton. Phuäh! Men när värsta stanken lagt sig luktar det som i  sommarstugan när vi använt för mycket vatten. Lite Sommarstugelängtan har jag nog….. Har inte utnyttjat den tillräckligt den här sommaren innan vi flyttde tror jag.
Kommentera

