Jea

Praktik – anläggning, dag 5

In Skoldagbok Hvilans Naturbruksgymnasium KYTD06 on 6 oktober, 2006 at 20:10
Det började illa med spöregn och rusk. Precis när jag skulle gå tjöt Calle till att han hade ont i örat. Hmmm måste ringa läkare då? Ja tack sa Calle. Så jag fick ringa till min praktikplats och säga att jag inte kunde komma till kl 7. Trist men så blir det ibland. Jag fick adress och telefon till de killar jag skulle varit hos om jag kunde komma ifrån senare. Efter sjuttioelva bortkopplingar kom jag äntligen fram till Vårdcentralen. Det var ingen större fara med örat och jag kunde vid 10:30 sluta upp på plats. Där höll de på att lägga plattor i privatträdgård och jag fick hjälpa till direkt. På slutet fick jag på eget bevåg pussla och lägga plattor. Det var jätteroligt! Plattorna vi lade var Bradstone Europack. 
 
Tänk om jag fått vara med dessa trevliga killar redan igår, vad kul det skulle ha varit. Men det har varit en bra erfarenhet att få prova på olika områden och arbetsuppgifter, jag har ju hunnit med en hel del den här veckan. Bra också att se vilka olika typer och höra vilken skillnad på vilken utbildningsväg man kommit in i branchen. Allt från ingen utbildning alls inom trädgård till Landskapsingenjör men gör exakt samma jobb. De som utbildat sig inom design av trädgård med mycket namnkunskaper säger att de tappat alla kunskaper – eller i alla fall ligger det i dvala för att poppa upp när de får en växtlista på vad som ska ner i vilken rabatt.  Det är ju lite trist, jag vill ju ha mycket med växter att göra. Flera av killarna har gått gymnasiet och andra utbildningar på hvilan!
Kommentera

