Jea

Praktik – anläggning, Dag 1

In Skoldagbok Hvilans Naturbruksgymnasium KYTD06 on 2 oktober, 2006 at 17:04
Så var den stora dagen inne…. äh så spännande är det inte
men i alla fall – Vecka 1 skulle jag vara på ett odlingsföretag men
eftersom Johan hann först och paxa v 41 hos Ahrling & Östinge
så valde jag att vara hos dem vecka 40.
Idag har jag varit med i underhållsteamet som är en person stort = Jessica,
och städat i privatträdgårdar i Falsterbo.
I den första trädgården klippte vi gräsmattan, beskar Jasminer och krattade
undan tallbarr. Det tog hela förmiddagen och halva eftermiddagen.
Sedan åkte vi till en annan trädgård som låg betydligt närmare hav och sandstrand.
Där var det gräsklippning, ogräsrensande samt att blåsa av barr och björkskräp från
plattorna.
 
Verktygen vi använde oss av var vanlig liten gräsklippare, gräsröjare med liten motor,
sekatör, stege och en blåsare med motoraggregat att bära på ryggen.
 
Jag tyckte det  var tungt att lyfta upp sakerna på flaket tillsammans men Jessica
gör detta själv i vanliga fall!
Det var trevligt att åka runt och göra snyggt i trädgårdarna men som ensamarbete
kan det nog vara lite väl tungt. Både rent fysiskt att slänga upp gräsklippare och andra
verktyg och att vara ensam hela dagarna kan nog tära på en.
Skyddsombudet i mig tittade fram: Ensamarbete på stegar i höga träd – är det lämpligt?
Tänk om stegen välter? Slår man sig tillräckligt illa kan man ju inte påkalla hjälp.
 
I morgon ska jag vist vara med Johan & Johan och lägga plattor.
 
Eftersom jag lovat Calle att sällskapa med honom från innebandyn har jag varit på lång
cykeltur – idag igen så jag är helt slut i kroppen efter heldagsarbete och detta eviga
motvindscyklande.
Kan det inte bli vinter och halvmetersnö så att jag med gott samvete kan ta bilen istället?
Kommentera

