Jea

Helgen som gick i 100 tor Norrköping

In Resa on 4 juli, 2006 at 16:16

Lördag 1 juli: Sommaren är definitivt här med 25 grader Underbart… om man inte ska sitta i bilen flämtio mil till Trosa.

Vi kom iväg vid 1230-tiden efter att ha letat katter, vattnat blommor och joxat runt bland flyttkartongerna.

Calle ska ju på Sports camp i Norrköping och för att slippa köra alla 60 milen i ett sträck tidig söndagmorgon, åker vi alltså redan på lördagen till familjen E-J på ”landet”.

Väl framme får vi det sköna förslaget att sätta oss i bilen igen — JO! det är skönt när man ska bada!

Eftersom min hjärna hade mantrat: Calle ska på läger, se till att han packar allt, jag ska bara skjutsa ner och åka hem – så hade jag inte packat nåt, i sista sekund hade jag fått med mig tandborste, plånbok, mobil och nycklar men extra kläder eller annat – nänä…   Som tur var hade Suzanne en baddräkt att låna ut så vi kunde plaska runt och svalka av oss.

Efter den sköna badstunden kom vi tillbaka till torpet där Bosse Grillmäster stod och vände fläskfilé, brorsan Per vispade såser i köket. Så härligt att sätta sig till dukat bord med en sådan festmåltid! MUMS!

Efter god middag, vin och lite Romåcola slocknade i alla fall jag snabbt. Calle låg och läste ett tag till…… Söndag morgon – lika strålande och varm som lördagen.

Calle blev tystare och tystare ju närmare Norrköping vi kom….

Lite nervös är jag nog, sa han när jag frågade 🙂

Efter att ha ankomstregistrerat honom åkte vi in till Norrköpings City för att ta ut cash – som vanligt var jag utan… där åt vi på Fräcka Frökens Frestelser ”Greken” och en pastasallad med fetaost. Körde lite vilse på väg tillbaka, många vägar – få skyltar.

Tillbaka på campen sa jag hej då till en kaxig kille som bara svarade ”Hej då, ses på lördag..” (En liten kram fick jag när jag bad om det)

Sex och en halv timme senare var jag hemma. Guuuuuuu så skönt att kliva in i duschen, ta en macka och sedan åka till mamsen för att vattna. DÅ ringer mobilen ”hulk – mamma, jag vill komma hem, jag trivs inte här…” Nähä du, jag sätter mig INTE och kör 60 mil igen för att du längtar hem.. Du har tjatat om det här i evigheter, nu får du bita ihop lite grand…. Har det hänt något särskilt? ”Nä, jag bara trivs inte…” Men har du pratat med dina ledare då? ”nä..” Gör det då, för jag hämtar inte förrän på Lördag om du inte blir akut sjuk så att vi får tillbaka lägerkostnaden.. Ett pipigt OK avslutar samtalet och mammahjärta håller på att gå sönder och förblöda på samma gång… men man måste väl vara lite hård ibland?

När jag lugnat mig något ringer jag Suzanne för att kunna lägga upp en plan B… OM inget funkar så hämtar hon i Norrköping så får han sätta sig på en Y-buss hem sedan. Försöker sedan nå lägerledningen för att få tag på någon som kan kolla läget åt mig, inget svar på den telefonen…

Ringer Suz igen för att meddela att jag inget vet… under tiden tutar det till och Calle är på tråden igen. Lite midre gråtig men ändå moloken. Han är på sovsalen och har fått låna telefon av en av ledarna – Jakob. – Jag vill komma hem…

” Men du… Var det inte kul på Isträningen?

– JO…

Teorin?

– Jättekul!

Jamen dåså, du tycker ju att det är kul men jag förstår att du tycker det är läskigt att du ska sova med 23 främmande killar som alla har minst en kompis eller brorsa med sig. Och att du kan känna dig lite utanför… Men tänk vad du skulle ånga att du backade på chansen att få spela Bandy intensivt en hel vecka och allt annat kul ni ska göra…

– jo…

Du har ju gosekudde med favoritfodralet, ta och kram den sov i natt så ska du se att det är bättre i morgon bitti.

– Okej, Jakob vill prata med dig också…. Hej då!

Jakob berättade att de märkt att han varit lite nedstämt och försökte få honom att må bättre. Han hade blivit tillfrågad av nån annan kille om de skulle spela  efter maten och då hade de gått iväg tillsammans en hel hög. Det blir nog bättre när han lär känna lite fler. -Tror jag med, sa jag. Jakob lovade att Calle fick låna telefon så mycket han vill och jag fick både hans och den gemensamma ledartelefonens nummer.

Måndag förmiddag loggar Calle in på MSN :

Hej Gubben!

Hej!

Hur mår du idag?

d..

Det är roligt här

Sa ju det 🙂

Ja. Hej då

KRAM

Efter en stund loggar han på igen, hade behövt gå på toa… Allt är bra, han har hittat en kompis – som han inte vet vad han heter men är snäll och spelar bandy. Sen drar han iväg igen. Hör inget av honom på hela eftermiddagen/kvällen. Vid 2230 ringer telefonen men innan jag hinner svara har den som ringde lagt på. Ringer Ledarmobilen eftersom jag tror att det är Calle men det var det inte, han är på vift. Oki, hälsa honom god natt och sov gott, ha så roligt att försöka få dem tysta

Calle ringer tillbaka efter några minuter och låter så där lagom dämpad som man ska låta när han längtar hem…. Egentligen har han nog skt-kul men för att inte mamma ska få allt för mycket ro så måste man väl längta hem, lite?

Lite tråkigt är det mellan aktiviteterna, redan har han gjort av med 79 av de 200 han skulle ha i fickpeng….

Idag, Tisdag har jag inte hört något alls från honom, än.

Kommentera

